Specialist i stomi hjælper københavnere med at undgå lækage
Mange borgere med stomi oplever lækage.
En rigtig ærgerlig situation, som skaber frygt og nervøsitet for, at det sker igen, og som samtidig resulterer i langt hyppigere skift af produkter, end det er nødvendigt. Derfor har Københavns Kommune allieret sig med en ekspert i stomi, som hjælper borgere med helt konkrete tilpasninger, der letter deres hverdag.
Københavns Kommunes nye stomi-konsulent Iben Frellesvig hjælper kommunens borgere over 65 år med lige præcis de udfordringer, den enkelte oplever i hverdagen.
Fakta om indsatsen:
- Københavns Kommune har 734 borgere over 65 år med stomi
- Konsulentordningen begyndte i efteråret 2020.
- Stomi-konsulentens arbejde går ud på at optimere borgerens brug af stomi-produkter, så det skaber større livskvalitet for borgeren og samtidig sænker forbruget af stomiprodukter.
- Konsulenten udvælger de borgere, der har et højere forbrug af stomiprodukter end forventet.
- Konsulenten kontakter borgerne og aftaler besøg for at gennemgå deres stomipleje. Typisk besøger hun borger 1-3 gange og har også telefonisk kontakt.
- Nogle borgere skal have hjælp til at tilpasse deres produkter, så de sidder bedre og ikke irriterer huden. Nogle hjælper jeg med at skifte limen. Og nogle får hjælp til at finde et produkt, som bedre passer til deres behov.
- På den måde undgår de lækage, og jeg oplever generelt, at borgerne er rigtig glade for at få besøg af en konsulent med meget specialiseret viden om sagen, siger stomi-konsulent i Københavns Kommune, Iben Frellesvig.
København er blandt de første kommuner til at øge specialiseringen på området og tilknytte en konsulent. Samarbejdet kom i stand efter gode erfaringer fra Tårnby og Gribskov kommuner, der har en lignende konsulentordning.
I første omgang er ordningen blevet afprøvet i et afgrænset område i København, men nu udbredes den til hele byen.
- I Københavns Kommunen er vi rigtig glade for indsatsen, fordi vi oplever, at den gør en forskel, og at borgerne er glade for den. Stomipleje er en meget specialiseret opgave, og vi har dygtige ansatte, som kan hjælpe med mange ting. Men de har ikke viden om stomi på det niveau, som konsulenten har.
- Hovedfokus er at styrke livskvaliteten hos borgerne, men samtidig sparer vi faktisk penge på ordningen, fordi rådgivningen generelt medfører mindre udskiftning af stomiprodukter – og dermed et lavere forbrug i sidste ende, siger Didde Neuchs Christensen, som er Centerchef i Hjælpemiddelcenteret i Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning.