Danish.Care: Plejesektoren mangler arbejdskraft, men forsømmer velfærdsteknologien
Velfærdsteknologi har på det seneste været på dagsorden i plejesektoren.
Health & Rehab Scandinavia, messen for hjælpemidler og velfærdsteknologi, er netop blevet afholdt i Bella Center. Derudover var plejehjemsmedarbejdere, organisationer og politikere inviteret til møde med statsminister Mette Frederiksen og social- og ældreminister Astrid Krag 8. november.
Hos brancheorganisationen Danish.Care mener man, at kommunerne i højere grad skal rette søgelyset mod velfærdsteknologi.
- Vi oplever i disse år enorme demografiske forskydninger i Danmark, hvilket betyder flere ældre og større udfordringer for kommunerne med at skaffe kvalificeret plejepersonale.
- Derfor peger vi på, at der ligger en ledelsesmæssig opgave hos kommunerne i at sikre stærkere fokus på brug af velfærdsteknologi og hjælpemidler. Det er ganske simpelt en nødvendig del af udfordringen med at fremtidssikre plejen og vil være win-win-win for borger, personale og kommunen, siger direktør Morten Rasmussen i en pressemeddelelse.
Rekruttering og fastholdelse af personale er en kæmpe udfordring for landets hospitaler, plejehjem, og behandlingssteder i både kommuner og regioner.
Øget brug af velfærdsteknologi og andre innovative løsninger og processer betyder ifølge Danish.Care bedre service overfor borgerne, men det er også med til at aflaste personalet og gøre hverdagen mere interessant for medarbejderne – hvilket i sidste ende gør, at det bliver nemmere at rekruttere og fastholde pleje- og sundhedspersonale.
Velfærdsteknologi kan løfte arbejdsmiljøet
Morten Rasmussen, der sammen med CareNet og Teknologisk Institut står bag den årlige spørgeskemaundersøgelse ”Velfærdsteknologi i de danske kommuner - Undersøgelse af danske kommuners anvendelse af velfærdsteknologi”, siger:
- I Danish.Care tror vi på, at øget brug af velfærdsteknologi er en mulighed for at forbedre arbejdsmiljøet. Det kan blive en løftestang for fastholdelse og rekruttering af personale, samtidigt med at det løfter serviceniveauet til glæde for borgeren og frigiver tid til andre opgaver.
- Velfærdsteknologiske løsninger virker helt grundlæggende både naturligt, udfordrende og attraktivt for mange unge mennesker, der ellers ikke ville være tiltrukket af et arbejdsliv i plejesektoren. Løsningerne findes, og vi ved, at de virker. Selvom nogle kommuner er langt fremme, er det alligevel svært for en del kommuner at komme rigtigt i gang og opnå de samme gevinster.
Manglende fokus fra ledelsen
De udfordringer har undersøgelsen ”Velfærdsteknologi i de danske kommuner - Undersøgelse af danske kommuners anvendelse af velfærdsteknologi” afdækket de seneste fire år.
I år svarer mere end halvdelen af kommunerne (53 pct.), at implementering i praksis er den største barriere. Og andelen af dem, der mener, at forklaringen ligger i manglende ledelsesfokus er steget med 9 pct. fra 33 pct. i 2020-undersøgelsen til 42 pct. i år.
Derimod mener kun ca. 25 pct., at umodne teknologier spiller en rolle. Det tal var sidste år ca. 40 pct.
- Er der én ting, vi har lært gennem de seneste år om rekruttering og fastholdelse af medarbejdere i sundheds- og plejesektoren – og senest måske i forbindelse med sygeplejerske-konflikten – så er det vel, at plejearbejde er hårdt. Både fysisk og psykisk. Og at et godt arbejdsmiljø betyder noget, siger Morten Rasmussen og fortsætter:
- Derfor er det på tide, at vi indser, at de muligheder, der ligger i ny velfærdsteknologi ikke bare handler om at skaffe flere varme hænder, men i mindst lige så høj grad er en mulighed for at forbedre arbejdsmiljøet, gøre hverdagen mere interessant og dermed bidrage til at rekruttere og fastholde medarbejdere.
- Spørger man ude i kommunerne, hvordan vi skal komme videre, så er uddannelse af ledere så de i højere grad kan forholde sig aktivt til innovation og ny teknologi nok et godt sted at begynde, siger Morten Rasmussen.
Det forventes, at antallet af borgere på 80 år eller derover vil stige med 60 procent de næste ti år - fra 272.000 i 2020 til omkring 434.000 i 2030.