23948sdkhjf

Sundhedsprofessionelle skal træne de digitale færdigheder

Hvordan lykkes man med udvikling af digitale og innovative kompetencer, og hvordan understøtter man implementering af teknologi i sundhedsvæsenet?

Sygehus Sønderjylland, University College Lillebælt, Syddansk EU kontor og Danish Life Science Cluster har igennem knap fire år samarbejdet i et europæisk projekt kaldet DISH (Digital Innovation Skills Helix in Health). I projektet har man udviklet 3 nye redskaber, der tager udgangspunkt i én fælles tilgang til digital færdighedstræning med henblik på at fremme succesfuld implementering af teknologi i sundhedsvæsenet.

  • DISH projektet foregår I et europæisk samarbejde, med 7 partnere (Norge, Tyskland, Spanien, England, Polen, Belgien, and Danmark) og er med støtte fra af Erasmus+ Sector Skills Alliance programmet.
  • Sygehus Sønderjylland er projektets Lead Partner og det Syddanske EU kontor er koordinator.
  • I hvert land er der etableret et Triple Helix partnerskab, som består af en uddannelsesinstitution, et cluster med teknologiske virksomheder og et sygehus eller en kommune. Denne konstruktion har i hvert land medført værdifulde og innovative tilgange til, hvordan man udvikler digitale og innovative kompetencer i sundhedsvæsenet.

Tre værktøjer til færdighedstræning

Projektets formål har været at udvikle 3 redskaber der kan være med til at sikre at de sundhedsprofessionelle får færdighedstræning i brug af teknologierne i sundhedsvæsenet med henblik på, at de opnår de rette kompetencer til at imødegå den digitale transformation af sundhedsvæsenet.

DISH projektet startede i november 2018, men har siden foråret 2020, været udfordret af Covid19 pandemien. Trods det har man i Danmark gennemført træning af cirka 380 medarbejdere, hvor en del kommer fra den primære sektor.  Der har således været afholdt færdighedstræning i brug af teknologierne både for sygehuset alene, men også tværsektorielt.

Hvert koncept adresserer kapacitet fundet i triple helix konstruktionen og adresserer centrale forudsætninger for at lykkes med at sætte digitale og innovative kompetencer i spil:  

  1. Planlægningsværktøjet er et redskab, der samler den rette gruppe mennesker involveret i den forestående færdighedstræning. Gruppen består af alle de personer der er involveret i træningen. Her spiller ledelse og IT specialisterne (dem der ved noget om løsningen) en central rolle.
  2. Færdighedstræningen planlægger og afholder selve træningen, enten i simulationsfaciliteter, eller direkte ude i den kliniske hverdag. Her spiller de sundhedsprofessionelle partnere en særlig rolle
  3. Kompetencevurderingsredkabet er udviklet af uddannelsesinstitutionerne og er centralt ift. at planlægge vurdering og evt. anerkendelse af de opnåede kompetencer efter træningen.

Redskaberne har været testet gennem 2020 og 2021 og har nu nået sin endelige form. De har vist sig meget værdifulde alle tre, fordi de sammen sikrer, at alle vinkler bliver berørt, både når man planlægger, afholder og vurderer træningens outcome.

Forskningsresultaterne vil blive offentliggjort i løbet at foråret 2022.

Der afholdes en digital workshop i starten af februar, der vil omhandle inspiration til udvikling af digitale og innovative kompetencer i sundhedssektoren.

Her præsenteres de 3 redskaber til understøttelse af kompetenceudviklingen på det innovative og digitale område:

  • Et planlægningsværktøj
  • Et koncept for færdighedstræning, og
  • Et redskab til planlægning af kompetencevurdering

 Tilmelding til konferencen kan foregå her

Indlæget er skrevet af Trine Ungermann Fredskild, Lektor, Ph.d. og Projektchef, Sabine Paasch Olsen, Master i Klinisk Sygepleje, stud.cand.cur og projektleder og Anne Marie Dahler; lektor, Ph.d. og Programleder.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093