Nu kan utryg ældrepleje anmeldes digitalt
En ny digital løsning skal gøre det nemmere at sige sin bekymring høj, hvis som ansat, borger eller pårørende oplever utrygge elementer i ældreplejen.
Det er styrelsen for Patientsikkerhed, der står bag det nye digitale værktøj, og det bakker initiativet op med kampagnen ”Tryg Ældrepleje”, der sætter fokus på netop den pleje, der foregår ude i de enkelte hjem.
- Vi har lavet en ny digital løsning til indberetning af bekymringer. Den skal gøre det nemmere og hurtigere for de ældre, deres pårørende og medarbejderne at indgive en bekymring til Styrelsen for Patientsikkerhed i de situationer, hvor det er nødvendigt. Styrelsen vurderer alle indberetninger og handler på dem, hvor der er grundlag for det, siger Anette Lykke Petri, direktør for Styrelsen for Patientsikkerhed i en pressemeddelelse.
Gå i dialog
Men inden man kaster sig over det nye digitale værktøj, kommer styrelsen med en opfordring til at gå i dialog med plejens ledelse eller kommunen, hvis man er bekymret over konkrete forhold i ældreplejen.
Er der alligevel behov for at videregive en bekymring til styrelsen, er det nu blevet nemmere og hurtigere via den digitale løsning. Men, oplyser styrelsen, ældre og pårørende har også fortsat mulighed for at indgive en bekymring per telefon eller mail.
Styrelsen undersøger alle bekymringshenvendelser og kan på baggrund af en konkret vurdering indlede en tilsynssag eller igangsætte en læringsindsats.
Fakta
Kampagnen udspringer af den politiske aftale mellem Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativt og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 (SSA21), hvor der blev afsat midler til en informationsindsats.