Skoleelever blev SOSU’er for en dag
Seks elever fra 8. og 9. klasse på Rosmus Skole i Syddjurs Kommune har brugt en dag på at få helt lavpraktisk viden om, hvad man laver, når man arbejder som social- og sundhedsansat.
Eleverne havde valgt SOSU-linjen på læringsforløbet "Den åbne skole", som er et samarbejde mellem Rosmus skole, SOSU Djursland og VID erhvervsuddannelser.
Det betød et besøg på Plejeboligerne Søhusparken og muligheden for at være på besøg i plejebolig og få indtryk af jobbet som social-og sundhedsfaglig.
- Det var sjovt at møde de unge mennesker, og blive lidt klogere på, hvad de tænker om SOSU-faget. Det betyder meget for mig at være med til at udvikle og nuancere billedet af, hvad det vil sige at arbejde som SOSU. Der er så mange vidunderlige og givende oplevelser i jobbet, siger Anneka Vinter Nielsen, som er praktikvejleder på Søhusparken.
VR-briller som nyeste redskab
Dagen bød først på rundvisning og mulighed for at møde de ældre, se hverdagslivet og en af de ældres hjem. Der var også tid til at stille nysgerrige spørgsmål og prøve nogle af de mange opgaver som SOSU.
Med det nyeste læringsredskab i plejeboligerne, VR-briller (virtual reality), fik eleverne oplevelsen af at være SOSU for en stund.
Virtual reality-briller er et nyt initiativ i Syddjurs Kommune, og alle plejeboliger har fået et sæt briller.
VR-brillerne tillader medarbejderne at lære eller øve sig i opgaver hos borgeren, og er dermed et redskab til at øge, ensrette og kvalitetssikre procedurer og kompetencer hos sundhedspersonalet.
Der er mulighed for at caste indholdet til en tablet eller skærm, så der kan skabes læring i en gruppesammenhæng også. Der udvikles løbende på programmet, så der med tiden kommer flere scenarier til.
Mange gode spørgsmål
Eleverne var særligt optagede af, hvor mange kompetencer man skal have som SOSU. Man skal vide rigtigt meget om mennesket - både fysisk og psykisk - og jobbet kræver også personlige kompetencer, at man er god til at kommunikere og kan møde andre med åbenhed og rummelighed.
Og det var også nogle tilfredse elever, der kunne runde dagen af.
- Det har været godt, at der blev talt lidt i "børnehøjde". Jeg forstod mere end på skolen. Og jeg hørte mere efter, lød det fra en af de besøgende skoleelever.