Modstridende krav skaber helbredsskadelig stress
Uklare og modstridende krav på jobbet kan indebære en risiko for de ansattes helbred. Det kan for eksempel komme til udtryk ved, at medarbejdere er i tvivl om, hvordan de skal løse deres opgaver, hvad der forventes af dem, eller hvornår de har udført deres arbejde godt nok. Det kan også komme til udtryk i relation til deres ansvarsområder, hvor de kan være i tvivl om, hvem der gør hvad.
De modstridende krav udgør samtidig en betydelig helbredsrisiko. Det gælder især, hvis der er uklare og modstridende krav i en længere periode.
- Uklare og modstridende krav kan være både udviklende og motiverende for medarbejderne. Faktisk kan det uklare og dilemmafyldte være netop det, der giver de ansatte mulighed for indflydelse på, hvordan de udfører deres arbejde. Er forebyggelsen til gengæld utilstrækkelig, kan uklare og modstridende krav have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress, siger direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen.
Arbejdstilsynet har derfor udarbejdet en ny vejledning, som kan hjælpe med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre konsekvenser for helbredet.
- Som arbejdsgiver har man altid pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø, og vores vejledning indeholder konkret hjælp til, hvad man kan gøre på arbejdspladsen, når der er udfordringer med uklare og modstridende krav, slår direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen fast.
Arbejdstilsynet råd til reduktion af modstridende krav
Modstridende krav til arbejdet handler om, at det ikke er muligt for medarbejderne at indfri alle krav og forventninger. Det kan fx være, når ledelse, borgere, kunder eller samarbejdspartnere har forskellige ønsker til, hvordan en opgave skal løses.
Tre punkter kan reducere stressskabende krav
- Afklar løbende med medarbejderne, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere.
- Afstem også forventninger med borgere, så ledelse, medarbejdere og borgere alle har de samme forventninger til medarbejdernes arbejde.
- Sørg for, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og den nødvendige støtte og indflydelse til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.
Kilde: Arbejdstilsynet