23948sdkhjf

Stor interesse for SeniorDigital

110 seniorer var torsdag samlet i Hou Borgerhus til det officielle startskud på projektet SeniorDigital, som er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og Ældre Sagen for at hjælpe så mange ældre som muligt i gang med digital selvbetjening.
"Jeg fik en opkrævning på 16 kroner, og det ville koste mig 20 kroner at betale regningen via girokort. Så tænkte jeg, nu skal jeg simpelthen i gang med NemID og netbank," fortæller Ulla Christoffersen, der er mødt op i Hou Borgerhus torsdag den 8. marts. Hun sidder og surfer forsigtigt rundt på en bærbar computer, mens hun får gode råd af Poul Bidstrup, der er frivillig hos Ældre Sagen.

Aalborg Kommune og Ældre Sagen har lanceret projektet Senior Digital, og Ældre Sagen har stillet en række IT-instruktører til rådighed for de fremmødte, så de kan få hjælp til den digitale verden.

"Jeg hørte fra min nabokone, at vi kunne få hjælp, og så tænkte jeg, at jeg hellere må komme i gang, så jeg er lidt på forkant. Jeg har en stationær computer derhjemme, men jeg har aldrig været på NemID før i dag. Det hjælper meget, at jeg kan få hjælp af de frivillige, for jeg har en mand, der heller ikke ved, hvordan det fungerer," siger Grete Bæhrenz.

Hjælp og vejledning efter behov

Regeringen har besluttet, at al kommunikation mellem borgerne og de offentlige myndigheder fra 2015 skal ske digitalt. Der er ganske enkelt ingen vej uden om - hverken for borgerne eller for kommunerne.

"I Aalborg Kommune vil vi gerne række de ældre, der er lidt tøvende over for de digitale muligheder, en hjælpende hånd. Vi ønsker derfor at gøre aktivitetscentrene til 'Digitale Ambassader'. Det vil sige et sted med kendte rammer, hvor man kan få adgang til en computer. Herfra kan man så betjene sig selv digitalt og få hjælp og vejledning efter behov," sagde rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune, Tina French, til de fremmødte.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063