23948sdkhjf

Modtag en sms når der er en ledig vagt

Internetbaseret system forenkler arbejdsgange for Lyngby-Taarbæk Kommunes ældrepleje
For bare et år siden var det tidskrævende, hvis en fast medarbejder i Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmepleje meldte sig syg eller havde ferie. Først skulle telefonnumrene på afløserne findes frem, så skulle afløserne ringes op en efter en – nogle tog telefonen, mange tog den ikke eller havde telefonsvarer på. Af rent tidspres valgte lokalassistenten ofte den hurtige men også dyreste løsning – at ringe direkte til et vikarbureau.

Sådan er det ikke længere. I samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune har den unge it-virksomhed Ovivo udviklet et helt nyt internetbaseret system til ældreplejen. Borgmester Søren P. Rasmussen er begejstret for systemet:

"Vi har haft et fremragende samarbejde med Ovivo. De har lyttet til vores ønsker og skabt et system, der er både effektivt og brugervenligt. Nu er det kun som en nødløsning, hvis et områdecenter ringer til et vikarbureau," siger borgmester Søren P. Rasmussen.

Nul sms’er i ferien

I hjemmeplejen på Områdecenter Møllebo bruges systemet af de timelønnede afløsere.

"Når vores afløsere logger ind i systemet fra deres hjemme-pc, kan de se, hvilke vagter de har, og hvilke vagter de kan byde ind på. Jeg kan som ansvarshavende hele tiden holde øje med, hvilke vagter der skal besættes og hvem af afløserne, der byder ind på en ledig vagt. Det smarte ved systemet er desuden, at jeg kan tilføje kvalifikationer til afløserne, så en nyansat 19-årig afløser ikke bliver sendt ud som ansvarshavende nattevagt," siger stedfortrædende lokalassistent på Områdecenter Møllebo, Christina Nielsen.

Systemets sms-funktion er ifølge Christina Nielsen den meste brugte funktion blandt medarbejderne:

"Når jeg har en ledig vagt, har jeg mulighed for at skrive den ind i systemet og samtidig sende en standard-sms til afløsernes private mobil. Det er uden tvivl sms’en, der bliver brugt mest af afløserne. Her kan de lynhurtigt svare tilbage, hvis de ønsker en vagt, og så bliver det automatisk registret i systemet, " siger Christina Nielsen. Og afløserne behøver ikke at være bange for at modtage sms’er om ledige vagter i deres ferie.

"Systemet er sat sådan op, at afløserne kan melde sig inaktive, hvis de f.eks. er på ferie eller læser til eksamen. Så vil de ikke modtage sms’er eller mail med ledige vagter, før de melder sig aktive igen," siger Christina Nielsen.

Udviklet af Ovivo

Det er den unge it-virksomhed Ovivo, der har udviklet systemet. Det har ifølge virksomhedens direktør Andreas Cleve været en interessant og lærerig proces. Specielt de mange input fra ældreplejens personale har været inspirerende:

"Mange it-projekter mislykkes, fordi leverandøren ikke forstår kundens reelle behov. I vores samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune, har vi hele vejen igennem projektet haft mulighed for at arbejde med et engageret personale. Vi hos Ovivo brænder meget for at skabe synligt udbytte i samarbejde vores kunder. Vi er derfor meget stolte over, at vi sammen med Lyngby-Taabæk Kommune har skabt et simpelt og helt igennem banebrydende system, som er dybt forankret i de mest aktuelle behov i plejesektoren."

Systemet bliver nu brugt af hele ældreplejen i Lyngby-Taarbæk Kommune. Funktioner og brugervenlighed bliver løbende videreudviklet i samarbejde med Ovivo.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078