23948sdkhjf

I Knuds Hus kommer personalet helt tæt på robotter og råkostjern

Der er stor interesse for Odenses nye velfærdsteknologiske læringshus til medarbejderne.

Hvordan fungerer et skylletoilet? Hvordan bruger man en trykaflastende pude korrekt? Og hvad findes der af udstyr til en rollator?

I Odense Kommune har man etableret et velfærdsteknologisk læringshus, hvor medarbejderne kan blive dus med de mange velfærdsteknologier og hjælpemidler, som er implementeret i kommunen.

Det nye læringshus er spækket med løsninger lige fra skylletoilet og spiserobot til rollator og råkostjern, og her kan man komme helt tæt på de forskellige produkter og prøve dem af på sig selv og hinanden, så man som medarbejder er tryg ved selv at bruge det eller vise borgeren, hvordan det skal bruges.

KNUDS HUS
Knuds Hus er et læringsmiljø, som man som personale med jævne mellemrum kan besøge for at få opfrisket sin viden om og blive tryg ved at bruge velfærdsteknologier og hjælpemidler.

Huset er åbent for alle medarbejdere i Odense Kommune.

Det fiktive hjem er indrettet som en bolig med bl.a. stue, soveværelse, køkken og toilet.

Kilde: Odense Kommune

- Et godt eksempel kan være skylletoilettet. Det er der nogle, som har svært ved, og så er det også svært at fortælle borgeren, hvordan det virker. Så kan de komme her og få undervisning, og se hvordan det fungerer og hvilke knapper, man skal trykke på. Det kan for eksempel også være svært for nogle at huske, hvordan man indstiller trykaflastende produkter, og så kan man komme og afprøve det, fortæller projektleder Christina Eilrich Svendsen, Digitalisering og Velfærdsteknologi.

Læringshuset, der bærer navnet Knuds Hus, ligger hos kommunens Hjælpemiddelservice.

Ting til køkkenet
Medarbejdere kan booke en rundvisning i Knuds Hus med en ergoterapeut.

Den dag Magasinet Pleje besøger huset, er det to medarbejdere fra bo- og rehabiliteringscenteret Bjerggårdshaven, der er på rundvisning.

- Det vi har lagt størst vægt på, det var nogle ting til køkkenet, som vi ikke har hos os, men som vi godt kunne se, vi kunne have brug for, siger socialpædagog Helle Lykke Hansen.

De kigger blandt andet nærmere på et råkostjern, der kan sidde fast på bordkanten og et æggebæger med sugekop. Fordi borgerne vil gerne være så selvhjulpne som muligt, fortæller de.

- Derfor er det jo også meget de her dagligdags hjælpemidler, vi kigger på, forklarer social- og sundhedshjælper Tina Aamand Hansen.

De synes, det nye læringshus er et godt initiativ.

- Det er helt klart en fordel, at man kan få vist tingene herude. Jeg synes især også, det er godt, at det er indrettet som et hjem, siger Tina Aamand Hansen.

QR-koder
Man behøver ikke booke tid for at besøge Knuds Hus, men man kan også komme forbi og gå på inspiration uden husets personale. Der er QR-koder på alle teknologier og hjælpemidler i huset, så man se instruktions- og inspirationsvideoer. 

Knuds Hus åbnede sidste sommer, og der er stor interesse for det nye læringshus, fortæller Kenneth Wiberg, der er leder af Hjælpemiddelservice i Odense Kommune.

- Vi har faktisk en henvendelse hver evig eneste dag. I starten var det meget ergoterapeuter, der havde interessen, men det har bredt sig, og nu er det faktisk alle faggrupper. Der er også en lille tendens til at vi får flere henvendelser fra social- og sundhedsskolen, fortæller han.

Hvis du er utryg ved hjælpemidler bliver borgeren det også
Knuds Hus skal give større produktkendskab og mulighed for at prøve produkterne af, inden personalet møder dem i borgernes hjem

Odenses nye velfærdsteknologiske læringshus skal især understøtte to ting:

Det skal give medarbejderne et større produktkendskab, så de i højere grad kan vejlede omkring de løsninger, som kan fremme selvstændigheden og livskvaliteten hos den enkelte borger.

Og det skal give medarbejderne mulighed for at afprøve produkterne, før de møder dem i borgernes hjem, så de højere grad kan instruere i brugen af og give den fornødne support i forhold til velfærdsteknologier og hjælpemidler.

- I Ældre- og Handicapforvaltningen arbejder vi blandt andet med, hvordan et hjælpemiddel kan understøtte, at man bliver mere selvstændig frem for, at man får hjælp fra vores forskellige faggrupper. Men så er du også nødt til at understøtte, at medarbejderne har kendskab til det her og kan være med til at understøtte det og fortælle om det, når de er ude ved borgerne, forklarer leder af Hjælpemiddelservice, Kenneth Wiberg.

Odense Kommune har nogle velfærdsteknologiambassadører, som har en ekstra viden om de forskellige teknologier og hjælpemidler.

- Men hvis man ikke lige er velfærdsteknologiambassadør eller har fået det vist et par gange, så er det ikke sikkert, man er helt tryg ved at bruge det selv eller vise borgeren, hvordan det skal bruges. Så kan man altid komme her og se det eller få undervisning i, hvordan man kan bruge produktet, siger projektleder Christina Eilrich Svendsen.

Man skal hele tiden huske på, at borgerne spejler sig i personalet, supplerer Kenneth Wiberg. Og hvis borgerne kan se, at personale er lidt utrygge eller usikre på hvordan et produkt bruges, så bliver de det også.

Knuds Hus kan være gevinst for arbejdsmiljøet
I Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune arbejder man hele tiden med provenuer.

Og Knuds Hus skal være med til at skabe gevinster for både borgere og medarbejdere.

- Det med provenu, det er på mange planer. Der kan jo være lige så meget provenu ved at gøre noget ved det gode arbejdsmiljø, det er jo et personligt provenu, man får ud af det, siger leder af Hjælpemiddelservice, Kenneth Wiberg, der er overbevist om, at et sted som Knuds Hus kan gavne medarbejdernes arbejdsmiljø.

- Vi vil gerne have fokus på, at personalet er klædt på til at gå ud og hjælpe borgerne. Derfor er det også så vigtigt, at have et hus for medarbejderne, tilføjer projektleder Christina Eilrich Svendsen.

Denne artikel har været bragt 24. marts i den trykte udgave af Magasinet Pleje, der lige nu kan læses gratis som e-avis på magasinetpleje.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109